Belangrijke stappen bij een ideaal zoekwoordonderzoek voor Google Ads

De zoekmachine marketing van Google domineert al jaren het advertentielandschap in zoeknetwerken in Duitsland met een marktaandeel van meer dan 90% van de zoekopdrachten. De B2B-sector is een speciaal geval vanwege zijn complexe producten. Om de specifieke kenmerken van B2B-communicatie in overeenstemming te brengen met de vereisten van Google voor Google Ads, moeten enkele subtiliteiten in acht worden genomen. In dit artikel laten we je zien wat dit zijn en hoe je met B2B-zoekwoorden in Google Ads zo gericht mogelijk kunt communiceren.

Om goede resultaten te behalen met Google Ads is goed zoekwoordonderzoek essentieel, ook voor de algehele zoekmachine marketing. Het vormt de basis voor succesvolle Google Ads-campagnes. Bij het plannen van het zoeknetwerk van Google worden in het begin echter vaak ernstige fouten gemaakt. Om ze te vermijden, moeten de volgende punten zoveel mogelijk in aanmerking worden genomen in een zoekwoorden set die voor de zoekmachine marketing campagnes in aanmerking komen.

Voorkom verspilling

Het trefwoord moet het te adverteren onderwerp (product / toepassing / dienst / evenement) zo nauwkeurig mogelijk omschrijven. In B2B kun je het beste adverteren met alleen long-tail keywords. Zelfs als de verwachte zoekvolumes vaak erg laag zijn.

Beperk zoekwoorden

Bij zoekwoordonderzoek moeten zoveel mogelijk technische termen en branchetermen worden opgenomen en getest. Jouw eigen landingspagina’s, brochures, productfolders, datasheets, persberichten etc., die relevant zijn voor de zoekmachine marketing campagne, zijn geschikt als startpunt.

Besteed aandacht aan SEO-aspecten

De beschouwde termen moeten ook op de bijbehorende doelpagina worden gevonden. Dit klinkt misschien triviaal, maar de fout om het niet te gebruiken, wordt nog steeds in veel accounts aangetroffen. Google “straft” dit af met een slechte kwaliteitsfactor en dus een hogere verwachte klikprijs.

Als er tijdens het onderzoek belangrijke termen als potentiële trefwoorden worden geïdentificeerd, kunnen deze ook in de teksten van de doelpagina worden geïntegreerd met behulp van passende SEO-maatregelen op de pagina. In de communicatie dienen altijd termen te worden gebruikt die relevant zijn voor het bedrijf.